Nadat het team een beeld heeft van de persoonlijkheid van de leerling en een hernieuwd beeld van de visie van de school, inventariseer je de stand van zaken. Het medische en onderwijskundige dossier van de leerling kan open. Wat is de leeftijd? Wat zijn de beperkingen? Vorm een beeld van de benodigde ondersteuning. Is er behoefte aan medische zorg onder schooltijden (diabeteszorg bijvoorbeeld)? Is er behoefte aan ADL-ondersteuning? Is bekend wat de leerling tot nu toe heeft geleerd en welke methoden hiervoor zijn gebruikt? Was er al een ontwikkelingsperspectief OPP; het onderwijskundig plan dat elke school moet maken voor een leerling met een beperking? Zijn er testen gedaan?
Hieronder vindt u een checklist die u kunt gebruiken bij de inventarisatie. U leest hem door op de + te drukken.
Hou de checklist: ‘is het onderwijssysteem al helemaal inclusief?’ bij de hand.
De inventarisatie levert een beeld op van wat er in principe beschikbaar is op school en wat eventueel nog erbij moet worden gezocht. De inventarisatie moet worden gemaakt in de wetenschap dat de leerling niet zal worden geweigerd, wat er ook gebeurt. Die houding stimuleert dat je je afvraagt: wat zou ik doen als er geen speciaal onderwijs zou zijn? Dat maakt dat je wordt gestimuleerd goed te zoeken naar effectieve oplossingen voor vragen die mogelijk rijzen. Kijk hier voor extra informatie.
De volgende stap: actieplan.