Stap 2: Visieontwikkeling

Mensen en organisaties hebben een visie. Het woord zegt niets anders dan dat je een ‘kijk’ hebt op wat je wilt bereiken. Dat hoeft niet heel erg praktisch te zijn uitgewerkt; je ‘kijk’ mag zijn gevat in idealen en als een droom zijn geformuleerd.

Het ideaal is: je wilt inclusief onderwijs op jouw school realiseren. Een goede stap is om binnen het gevormde leiderschapsteam met elkaar dat ideaal te bespreken. Wat roept dat ideaal op bij mensen in het team en wat is de aantrekkingskracht hiervan? Kun je het verbinden met andere idealen die in de schoolgemeenschap leven (bijvoorbeeld betere kwaliteit onderwijs, kinderen helpen zich optimaal te ontwikkelen of een vreedzame samenleving)?

Een visie kan zo globaal worden geformuleerd dat iedereen het er snel over eens is. De discussie wordt geholpen als goed wordt besproken wat het eigenlijk inhoudt. Bespreek met elkaar waarom je inclusief onderwijs zou willen en wat het eigenlijk is. Onderzoek waarom de school moeite moet doen om het te realiseren terwijl de kern van de visie toch zo eenvoudig lijkt. Op deze pagina’s staan niet alleen de praktische stappen in de route naar inclusief onderwijs beschreven, maar ook algemene informatie die nodig is bij de visieontwikkeling. Het kan geen kwaad je te realiseren dat er veel mythes en misverstanden leven rondom inclusief onderwijs. Bespreek ze met elkaar.

Lees hieronder verder welke stappen je kunt nemen bij het ontwikkelen van een visie door op de + te drukken. 

Laat je inspireren

Nodig sprekers uit voor de teambijeenkomsten die inspirende ervaring en kennis hebben. Sprekers hoeven geen beroemde experts te zijn, al is het natuurlijk leuk als je die kunt strikken. Inspiratie kun je ook krijgen van leerkrachten van andere scholen zijn die ervaring hebben, ouders van jonge kinderen met een beperking die over hun visie op het leven van hun kind willen praten of jongeren met een beperking die hun educatie hebben afgerond.

Een studiereis naar een land of streek waar inclusie in het onderwijs meer praktijk is, kan teamvorming bevorderen en kan een ontspannen start zijn van de route naar inclusie. Er worden studiereizen georganiseerd naar bijvoorbeeld Graz (Oostenrijk), Bologna (Italië) of een Scandinavisch land. Een studiereisje in eigen land kan óók. Er zijn scholen en projecten die veel ervaring hebben. Boek daar een bezoek!

Schrijf het op

Schrijf de visie op. Een grafische weergave maken van wat je bespreekt, helpt op allerlei manieren. Beelden vatten gevoelens goed samen en maken het makkelijker om je concrete situaties voor te stellen. Zie hier voor een voorbeeld van grafische verbeelding van onderwijsvernieuwers in Engeland of hier voor een aanbieder in Nederland (of google op ‘grafisch faciliteren’).

Volgende stap: inventarisatie.