Discriminatie onderdeel van onderwijswetgeving en WGBH/cz
Discriminatie op grond van handicap is onderdeel van wetgeving die eigenlijk discriminatie behoort te verbieden. Die conclusie trekken mr. drs. J.H. Kruseman en Prof. mr. C.J. Forder. Zij maakten een juridische analyse van het VN Verdrag rechten van personen met een handicap (VRPH) en de Nederlandse wetgeving.
Geen recht op inclusief onderwijs voor grote groep kinderen
Veel kinderen hebben vanwege een beperking of ziekte grote problemen in het Nederlandse onderwijs. Dat blijkt uit een analyse van ervaringsverhalen door In1school, een project van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK). Het blijkt moeizaam voor ouders en school om goede ondersteuning en onderwijs op...
Voortgang onderzoek ‘Zo kan het ook-scholen’
Eind 2015 startte met dit bericht, waarin we vroegen naar scholen die al met inclusief onderwijs bezig zijn, voor ons onderzoek naar Nederlandse praktijken van inclusief onderwijs. Na vooronderzoek hebben we uiteindelijk vijf scholen geselecteerd: de zogenaamde ‘Zo kan het ook-scholen’. Deze zullen we de...
Schendingen recht op inclusief onderwijs in Nederland (English version available)
Het aantal kinderen dat geen recht op onderwijs heeft in Nederland is omvangrijk. Het aantal thuiszitters vanwege een beperking of ziekte groeit en het aandeel kinderen dat tegen hun (of hun ouders') zin naar aparte speciale scholen wordt verwezen is omvangrijk. Dat blijkt uit een analyse van ervaringsverhalen die...
De transitie naar een systeem voor inclusief onderwijs volgens het VRPH
Wat betekent inclusief onderwijs precies? Welke stappen moet je als land nemen om inclusie te bereiken? En welke instrumenten kun je gebruiken bij die transitie? Dat zijn de vragen die Gauthier de Beco in zijn onderzoek ‘Transition to Inclusive Education Systems According to the Convention on the Rights of Persons...
Onderzoek naar 'Zo kan het ook-scholen' van start
Verschillende scholen in Nederland bieden al inclusief onderwijs aan. Onderwijs waar (vrijwel) niemand wordt buitengesloten vanwege zijn of haar beperking of achtergrond. In1school start binnenkort met een onderzoek naar deze 'zo kan het ook-scholen'.
Voornamelijk in het primair onderwijs, maar ook in het voortgezet en...
Gunstige effecten inclusief onderwijs voor kinderen met Down Syndroom
In het promotieonderzoek 'Students with Down Syndrome in primary education in the Netherlands: regular or special' van Gert de Graaf komt naar voren dat er grote voordelen zijn van inclusief onderwijs voor kinderen met Downsyndroom. Lees hier het artikel in het dagblad Trouw en download hier het onderzoek.
Naar inclusief onderwijs als een mensenrecht
Staten zijn wettelijk verplicht zorg te dragen voor toegankelijk, inclusief onderwijs voor alle lerenden. Het uitsluiten van een kind van onderwijs is een schending van het internationale recht en een inbreuk op de mensenrechten, blijkt uit een juridische analyse.
Het recht op inclusief onderwijs in de jurisprudentie
Wat zegt de rechtsspraak, in Nederland en mondiaal, over het recht op inclusief onderwijs? In1school onderzoekers analyseerden 166 uitspraken uit Nederland en 40 internationale zaken.
In veel landen is geprocedeerd om toegang tot inclusief onderwijs te krijgen voor leerlingen met een beperking. IN1school onderzoekers...
Gevolgen VN verdrag voor het Nederlands onderwijssysteem
Het VN Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (IVRPH) bepaalt: elk kind heeft recht op onderwijs en scholen moeten toegankelijk zijn voor alle leerlingen. Het Nederlandse Passend onderwijs stelsel past hier onvoldoende bij, stelt het rapport Gevolgen VN verdrag IVRPH voor het Nederlands onderwijssysteem....
Onderzoek Thuiszitters Kinderombudsman
De Kinderomudsman heeft onderzoek gedaan naar de situatie van kinderen die niet naar school kunnen en het recht op onderwijs. In het rapport van Leerplicht naar Leerrecht concludeert de Kinderombudsman dat kinderen, die extra zorg nodig hebben, onderwijs op maat moeten kunnen krijgen. De Kinderombudsman concludeert dat...
Aanwezigheid zorgleerlingen geen nadeel voor klasgenoten
De aanwezigheid van zorgleerlingen in reguliere klassen is niet nadelig voor de schoolprestaties van hun klasgenoten. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Nienke Ruijs. 'De resultaten uit mijn onderzoek wijzen erop dat zorgleerlingen onder het Rugzak-beleid geen negatieve en ook geen positieve invloed hadden op...
Het vieren van diversiteit in de schoolpraktijk
Hoe ziet een inclusieve klas eruit? Wat gebeurt daar nou anders dan op andere scholen? In1school maakte een uitgebreide inventarisatie, diepte prachtig beeldmateriaal op en beschreef alles in het rapport: "Het vieren van diversiteit in de schoolpraktijk". Dit rapport is een must voor ieder die zich wil laten inspireren.
Inventarisatie van onderzoek naar praktijken van inclusief onderwijs
Welke factoren maken dat inclusief onderwijs slaagt en dat alle leerlingen, met of zonder een beperking profiteren? In1school analyseerde 157 wetenschappelijke onderzoeken. Het rapport "De praktijk van inclusief onderwijs onderzocht", geeft aan wat wel en wat minder goed werkt op scholen in binnen en buitenland.