Naar inclusief onderwijs als een mensenrecht

Staten zijn wettelijk verplicht zorg te dragen voor toegankelijk, inclusief onderwijs voor alle lerenden. Het uitsluiten van een kind van onderwijs is een schending van het internationale recht en een inbreuk op de mensenrechten, blijkt uit een juridische analyse.

Kinderen met een beperking worden nog steeds ondergebracht in klassen voor speciaal onderwijs of worden anderszins uitgesloten van onderwijs. Dit terwijl Staten wettelijk verplicht zijn zorg te dragen voor toegankelijk, inclusief onderwijs voor alle lerenden. Het uitsluiten van een kind van onderwijs is een schending van het internationale recht en een inbreuk op de mensenrechten.
Het bieden van inclusief onderwijs is een internationaalrechtelijke verplichting. Maar het is ook hét middel om onderwijs toegankelijk te maken voor kinderen met een handicap.

Dit rapport bevat een juridische analyse van het recht op onderwijs, in het bijzonder inclusief onderwijs, krachtens het VN-verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) en het VN-verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap (IVRPH). Het rapport bespreekt de verplichtingen van Verdragspartijen, beleidsmakers en onderwijsprofessionals om inclusief onderwijs voor alle lerenden te realiseren. De verplichtingen die voortvloeien uit de Verdragen worden verduidelijkt door de verdragsteksten uit te leggen en het werk van de Comités van verdragsorganen te bestuderen. Het rapport bevat aanbevelingen en conclusies over het recht op inclusief onderwijs.

Download hier het rapport in het Nederlands en hier in het Engels. Wij kunnen u het Nederlandse of Engelse rapport ook toesturen tegen de kostprijs van € 8,50 inclusief verzendkosten. Mail een verzoek met de naam van het rapport en uw adres naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Agnes van Wijnen

Leave a comment

You are commenting as guest.