Stap 2: Visieontwikkeling

Ook voor ouders geldt: investeer in visieontwikkeling. Bedenk voor jezelf waarom inclusie belangrijk is voor je kind en voor het gezin. Inclusie is eigenlijk het meest natuurlijke wat er is. Een kind met een beperking begint zijn leven altijd ‘in’; het hoort bij het gezin waarin het is geboren. Het kan best zijn dat bij een ernstige beperking al snel extra kennis en ondersteuning noodzakelijk is, maar in principe kan dat allemaal binnen het gezin worden geregeld. Waarom zou opgroeien met elkaar opeens anders moeten als het kind naar de kinderopvang gaat of, bij vier jaar, naar school?

Leer hieronder welke stappen u kunnen helpen bij het ontwikkelen van een visie door op de + te drukken.

Denk na over de toekomst

Als ouders denk je na over de toekomst van je kinderen. Als je nadenkt over het onderwijs van je kind blijf dan dicht bij je dromen die je voor alle kinderen zou hebben. Wat voor toekomst wil je voor je kind? Laat je in het nadenken niet beperken door ‘ja, maar’ vragen of de angst dat iets niet realistisch is. In deze fase gaat het erom dat je uitgaat van een ideale wereld waarin je je koers uit wilt zetten. Dat ergens op de route hindernissen kunnen opdoemen is geen reden niet aan de reis te beginnen.

Praat binnen het supportteam over wat je belangrijk vindt voor je kind. Het is goed om binnen het team je kind opnieuw presenteren, ook als teamleden allemaal kennissen zijn. Vertel elkaar (en laat je kind zelf vooral meedoen) wat voor iemand hij/zij is. Hoe is de persoonlijkheid, het karakter? Wat maakt dit kind enthousiast, waar is het goed in en wat wil het leren? Zijn er vrienden en wie zijn dat dan? Welke sport of hobby’s zijn er? Al die vragen bij elkaar leveren een beeld op van de persoonlijkheid en ambities van een leerling dat los staat van de beperking. Een gestructureerde manier om zo’n verkenning van iemands persoonlijkheid te maken is het maken van een MAPS; een grafisch verbeelding van een kennismaking en actieplan ineen. Zie hier en hier voor uitleg.

Laat je inspireren

Zoek en lees met elkaar informatie over inclusief onderwijs. Benader andere ouders die ervaring hebben. Neem een kijkje, als het kan, op scholen die veel ervaring hebben met inclusie en kijk daar wat mogelijk is. Bedenk: inclusief onderwijs is niet alleen goed omdat je kind in de eigen buurt naar school kan gaan en leeftijdgenoten uit de buurt hem of haar zullen leren kennen. Inclusief onderwijs daagt kinderen met een beperking ook uit in academisch opzicht. Je kind wil veel leren en dat kan, als het goed wordt georganiseerd, gewoon op de buurtschool.

Om inspiratie en kennis op te doen, of om onzekerheden te bespreken, kun je sprekers uitnodigen voor een bijeenkomst met het supportteam of met je team op bezoek gaan bij leerkrachten van andere scholen die ervaring hebben met inclusief onderwijs. Organisaties als Stichting Down Syndroom, VIM, Autipassend Onderwijs en Ieder(in) hebben bijeenkomsten en cursussen waar je veel kennis en inspiratie opdoet.

Een studiereis naar een land of streek waar inclusie in het onderwijs meer praktijk is, kan een ontspannen start zijn van de route naar inclusie. Als je het combineert met een gezinsvakantie is het opeens niet zo duur. Er worden studiereizen georganiseerd naar bijvoorbeeld Graz (Oostenrijk), naar Bologna (Italië) en naar een Scandinavisch land. Een studiereisje in eigen land kan óók. Er zijn scholen en projecten die veel ervaring hebben.

Schrijf het op

Schrijf de visie op. Een grafische weergave maken van wat je bespreekt, helpt op allerlei manieren. Visuele beelden vatten gevoelens samen en helpen om je allerlei situaties voor te stellen. Zie hier voor een voorbeeld van grafische verbeelding van onderwijsvernieuwers in Engeland, een aanbieder in Nederland of nog een aanbieder in Nederland (of google op ‘grafisch faciliteren’).

Volgende stap: Inventarisatie.